Museum Het Schip

Een nieuwe project is begonnen. Mijn teamleden heten Jorden, Rohan en Ian. Eerst heeft het team e-mails gestuurd naar die verschillende bedrijven zoals Van Moof en Guerrilla Games. Na een tijdje gewacht te hebben hadden we geen succes, dus moesten we opzoek naar een nieuwe opdrachtgever. Rohan vond Museum Het Schip en ze wilden graag onze opdrachtgever zijn.

Museum het schip gaat over de Amsterdamse school. De Amsterdamse school is een bouwstijl die is ontstaan door Architecten die een speciaal huis willen ontwerpen voor Arbeiders met slechte leefomstandigheden. Wat herkenbaar is aan de Amsterdamse school zijn de expressieve en fantasierijke vormen en ladderramen.

Museum Het Schip wil een Minecraft wereld met het museum gebouw erin, waar gamende jongeren makkelijk toegang tot kunnen krijgen en snel vindbaar is. Het is daarbij de bedoeling dat iedereen met Minecraft Java het museum vanuit huis kan bezoeken.

LOGBOEK (7/10)-3-2022

Het eerste helft van het project hebben we kennis gemaakt met onze opdrachtgever toen we het museum bezochte. We kregen informatie over de Amsterdamse school stijl. De tweede keer toen we naar het museum gingen hebben we nog meer informatie gekregen de geschiedenis van de stijl en hebben we linoleum gesneden. Het was erg leuk en leerzaam.

Over de opdracht weet ik nu dat het team een manier moet vinden om gamende jongeren te betrekken bij het museum in Minecraft. Natuurlijk weet ik op dit moment nog niet precies hoe we dit allemaal gaan uitrollen, maar ik kan een hypothese stellen: eerst bouwen we een het gebouw Het Schip na in Minecraft Java. Het tweede deel moet beslist worden door onze opdracht gever of het een verstandiger is dat het een server moet zijn of een downloadbare wereld of allebei. De derde fase is dat we het idee bekend moeten maken bij gamende jongeren. Een manier die ik heb bedacht om dit uit te voeren is het benaderen van influencers die voor ons reclame zouden willen maken voor Museum Het Schip in MInecraft. Ik weet dat competitie iets is wat jongeren willen (vanuit mijn ervaring dan), dus we zullen dat ook in ons concept moeten uitwerken. 

Daarna, uhm... ja wat dan? Was dat alles? Is dit het? Ik trek de conclusie dat ik nog meer moet weten. Op woensdag 16 maart gaan we weer naar de opdrachtgever. Ik zal een vragenlijst moeten opstellen, zodat ik nog preciezer weet wat onze opdrachtgever wil.

Dit heb ik geleerd over het ontstaan van de Amsterdamse school stijl:

Het Schip is ontworpen door Michiel de Klerk. De bouw duurde van 1914 tot 1921, maar daarvoor was het alleen een woonwijk die toen noodzakelijk was. De arbeiders leefden in krottenwijken; deze waren ongeveer 8 vierkant meter met zowel keuken, eetkamer, slaapkamer en wc in dezelfde ruimte en daar woonden wel 6 tot 8 mensen in. De muren waren beschimmeld en vochtig, zoals u hiernaast kunt zien in afbeelding 1 Het was erg onhygiënisch en er konden ziektes uitbreken. De arbeiders waren ook niet goed in sparen, want ze kregen hun salaris in de kroeg, wat ze daar dan meteen uitgaven.

Architecten, zoals Michiel de Klerk hebben daar verandering in gebracht. Zo begon de stroming van de Amsterdamse school. De kern van de Amsterdamse school is: het allermooiste voor de allerarmste! Daar was veel geld voor nodig, daarom pompte de gemeente het project vol met geld. De architecten kregen zoveel geld dat er ook ruimte was voor mooie versieringen. De arbeiders kregen een groter en mooier huis. De versieringen werden gemaakt met metselwerk. Je herkent de Amsterdamse school aan het ronde metselwerk, de bakstenen en de ladderramen. Met het bakstenenrooster werden veel verschillende kunstzinnige versieringen gemaakt, want als je in een mooiere omgeving woont ga je je ook voorbeeldiger gedragen. In het gebouw het schip bevindt zich ook het postkantoor. De arbeiders hoeven nu niet meer het geld in de kroeg hun salaris te krijgen, maar hebben nu een eigen postkantoor waar ze hun salaris ontvingen. Het gaf hun de kans om te sparen. Omdat de arbeiders niet konden lezen hadden de architecten herkenbare structuren gemaakt in het postkantoor om ze te laten begrijpen waarvoor alles is, maar ook om te laten zien dat het een postkantoor is. Bijvoorbeeld was het dak en sommige kleine tegels in de vorm van een postzegel. Met de kleur blauw zijn een aantal muren bekleed, die kleur werd namelijk geassocieerd met alles de met post te maken heeft. Boven de deur dat voor personeel is was een vuist met een knuppel afgebeeld, wat definieert dat het niet toegestaan is om het te betreden. In die tijd hadden mensen ook geen persoonlijke telefoon, dus ze moesten in een kamer in het postkantoor bellen. Dat was heel speciaal; er zaten wel zeven personen tegelijk aan de telefoon te luisteren. De architecten hebben daarom bedacht om een groot telefoonhok te ontwerpen, zodat de hele familie samen mee kan luisteren naar de telefoon.

De stroming van de Amsterdamse school heeft het leven van de arbeiders ontzettend verbeterd, maar niet alleen in Nederland. Over de hele wereld wordt de stijl van de Amsterdamse school door architecten gebruikt.


PROGRAMMA VAN EISEN

De Amsterdamse school stijl moet herkenbaar zijn in het aanzicht van het ontwerp;

De architectuur van het ontwerp moet duidelijk overeen komen als dat van het schip;

Het ontwerp moet makkelijk vindbaar en toegankelijk zijn voor Minecraft gebruikers;

Het ontwerp moet aansluiten op de doelgroep;


Schets Plattegrond

In de mei vakantie heb ik aan het project verder gewerkt. Ik vond het belangrijk dat de zon in de goede richting staat zowel in de game als in het echt dus pakte ik google maps erbij en begon veel metingen te maken en een schets te tekenen.

Museum eerste ontwerp

Dit is mijn eerste prototype voor museum het schip, maar dit was niet super accuraat en miste essentiële details. Zo heb ik dit ontwerp dus vervangen voor een andere plattegrond.

Hier is een tekening van mijn eerste plattegrond prototype.
Hier is een tekening van mijn eerste plattegrond prototype.

Tweede ontwerp

Omdat ik de eerste metingen niet accuraat vond en er te weinig van waren heb ik bij de tweede keer veel meer metingen gedaan van het gebouw om een goede plattegrond te kunnen maken.

Metingen
Metingen
Plattegrond
Plattegrond
Uitwerking
Uitwerking

LOGBOEK 18-5-2022

Vandaag waren we alle vier naar de opdrachtgever gegaan. Mijn werk wordt gewaardeerd, maar het ontwerp is nog niet af. De plattegrond in Minecraft is inderdaad erg klein. Jorden constateerde dat de omvang groter moest worden. De plattegrond zal 1,5 keer groter worden gemaakt. Het team mist nog alleen de afmeting van de hoogte om het museum te voltooien, dus vroeg ik naar de hoogte van de toren en dat zal spoedig doorgestuurd worden door onze opdrachtgever. In de tuin van museum Het Schip heeft het team foto's gemaakt. Dat zal ons helpen om dat specifieke terrein in kaart te brengen. 

LOGBOEK 13-6-2022

Het team heeft museum Het Schip voor het grootste gedeelte geconstrueerd. De tijd die nog overblijft om het gebouw af te ronden is nog één week. Mijn twijfels groeien of het team in staat is om sneller te zijn dan de deadline, maar mijn teamgenoten geloven wel dat het project op tijd afgerond kan worden. Iedereen heeft zijn eigen taak bij de bouw. Ik ben de vormgever en ben dus verantwoordelijk voor de grote lijnen en verhoudingen van het gebouw. Jorden is verantwoordelijk voor de details en iconische voorwerpen die overal te zien zijn op en bij het gebouw. Ian heeft het langst gewerkt aan het gebouw. Hij is verantwoordelijk voor het opvullen van grote vlakken en plaatsten van ramen, schoorstenen, planten en meubels.

LOGBOEK 24-6-2022

Museum Het Schip project

Nou, wat is er gebeurt? De technasiumparade ging goed. Onze opdrachtgever was blij met ons eindproduct en ik verwacht dat binnenkort het team nog samen naar Het Schip zal gaan om nog te praten over het project. Het Schip in Minecraft vind ik prachtig. Het is niet perfect, maar dit is wel de derde keer dat ik een gebouw in een game namaak en de eerste keer in Minecraft, want ik bouw vaker in Fortnite Creative. Zelfs zit er redstone in het parcour wat ik tof vind. Het was ook fijn om in een team eraan te werken, omdat ik meestal alleen werk. Als je dan in de wereld komt zie je dat iemand eraan heeft gewerkt. Vervolgens vraag je je af wie dat was. Dit keer heb ik trouwens de video niet gemaakt. Ian heeft de video gemaakt en het is goed gelukt alleen waren de shots te lang naar mijn smaak.

Schoolplein project

Naast project Het Schip heb ik ook nog met Ian, Cedric en Wart het Schoolplein project gepresenteerd op het hoofdpodium. Het team heeft het een aantal keer geoefend en ik was wel een beetje zenuwachtig ook al had ik maar drie zinnen. Namelijk: jullie zijn vast weleens op het schoolplein geweest, het is erg saai, onhandig en onorigineel. Het ontwerp werd met gejuich ontvangen en het was een succes. De laatste tijd liet ik Ian besluiten wat voor muziek er op de achtergrond wordt gespeeld, want ik denk dat Ian's gevoel voor muziek beter in de smaak valt bij presentatie video's. Normaalgesproken maak ik namelijk series.


Trailermuziek (mijn voorkeur):              https://youtu.be/T9CXedCSn94 

Achtergrondmuziek (Ian's voorkeur):   https://youtu.be/8kY8ggs2A40 

Ik weet nu dat ik meer tijd moet nemen voor het organiseren van een presentatie en dus beter moet worden in mijn presentatie vaardigheden. Het was leuk om aan het schoolplein project te werken, want nu wordt er met het concept van ons team gekeken naar hoe het nieuwe schoolplein eruit komt te zien. De kosten ervan waren naar mijn en Wart's inschattingen 1.250.000 euro, wat erg duur is. Het team dat tweede werd had voor hun ontwerp een bedrag van 288.987,02 euro ingeschat. Dat is een mega prijsverschil, maar het zal dan ook maar een combinatie worden met alle groepen die meededen. Waarschijnlijk komt het schoolplein wanneer ik in de zesde komt zit na de zomer van 2023.


© 2018 Rare Labs NV,  Arena 255, Amsterdam, 1213 NW
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin